Menu

Reklamace potravin

Mohu koupenou věc reklamovat? U zboží jako je obuv či elektronika odpověď známe, ale je tomu tak i u potravin? Ano, i potraviny mohou být předmětem reklamace.

Kde reklamaci uplatnit

Reklamaci uplatníte u podnikatele, u kterého jste zboží zakoupili. Reklamaci však můžete uplatnit také v jiné provozovně stejného podnikatele (např. v jiném městě). Spolu s reklamovaným zbožím si s sebou vezměte také účtenku, a pokud ji již nemáte a zboží jste zaplatili pomocí karty, postačí i výpis z účtu.

Vyřízení reklamace

Prodávající je tím, kdo celou reklamaci rozhodne, respektive rozhodne v mezích toho, jaké právo z vadného plnění si spotřebitel, tedy kupující zvolil. Práva z vadného plnění jsou: dodání nové věci, výměna, či odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz a to vše dle § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. V praxi nejčastějším postupem v případě potravin bude výměna či vrácení peněz.

Prevence

Nepříjemným situacím během reklamace můžete často předejít tak, že si zboží vždy pečlivě před koupí prohlédnete a ubezpečíte se, že není nijak poškozené, či je v obvyklé kvalitě, v jaké má být prodáváno. Nestyďte se obsluhy v obchodě ptát na informace ohledně zboží, tedy např. alergeny, složení či trvanlivost.

Pokud zjistíte vážné pochybení ze strany podnikatele, můžete se obrátit na dozorové orgány, kterými jsou v případě potravin Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Státní veterinární správa.

Anežka Vrchotová

Odborná právní poradkyně SOS – Asociace