Menu

Energie

ERÚ zjistil závažné nedostatky v obchodních podmínkách některých dodavatelů, hrozí jim vysoké pokuty

Energetický regulační úřad (ERÚ) provedl rozsáhlou kontrolu smluvních podmínek dodavatelů. Kompletní povinnou dokumentaci nemělo na webu zveřejněno 30 z 57 prověřených obchodníků. Po zásahu regulátora se situace výrazně zlepšila, desítka dodavatelů ale nereagovala ani na výzvu k nápravě. V sedmi případech pak ERÚ v obchodních podmínkách identifikoval možné nezákonné praktiky. Dodavatelům za pochybení hrozí vysoké sankce.  

ERÚ v loňském roce provedl plošný monitoring webových stránek jednotlivých obchodníků s elektřinou a plynem. „Konkrétně jsme se zaměřili na smluvní podmínky, které jsou při změně dodavatele stěžejním dokumentem. U některých obchodníků jsme zjistili vážné nedostatky, i proto budeme plošné kontroly v budoucnu pravidelně opakovat,“ říká členka Rady ERÚ Markéta Zemanová, podle níž se jedná o důležitý krok směrem ke kultivaci trhu a ochraně zákazníků.

Smluvní podmínky dodávek energie obvykle obsahují formulářovou smlouvu navrženou dodavatelem, ceník, všeobecné obchodní podmínky (VOP) a někdy i zvláštní podmínky pro konkrétní sjednaný produkt. Obchodníci je sice musí povinně zveřejňovat na svém webu, ERÚ ale zjistil, že zdaleka ne všichni tak činí, a že znění některých VOP může být dokonce v rozporu se zákonem. 

„Třicet z padesáti sedmi dodavatelů nemělo na svém webu kompletní smluvní podmínky. Vyzvali jsme je, aby zákonem požadované dokumenty doplnili. Většina z oslovených následně kompletní podmínky zveřejnila. U deseti dodavatelů, kteří svou povinnost nesplnili, jsme zahájili individuální kontrolu. U dalších sedmi máme navíc podezření, že smluvní podmínky odporují zákonu. Na ně se proto také zaměřila naše kontrola,“ shrnuje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová, a doplňuje konkrétnípříklady takových praktik:  

„Přestože zákon dává spotřebitelům konkrétní lhůtu pro odmítnutí tzv. automatické prolongace, tedy automatického prodloužení smlouvy na dobu určitou, narazili jsme v obchodních podmínkách na lhůtu kratší. Dodavatelé si také rozšiřují možnosti pro jednostrannou změnu smlouvy a ceníku na pouhé oznámení na webu, přestože ji podle zákona musí spotřebiteli oznámit prokazatelně a adresně. Další rozšiřování se týká důvodů pro odstoupení od smlouvy ze strany dodavatele.“  

V souvislosti se smluvními podmínkami se ERÚ zabývá i dalšími aspekty, které spotřebitelům ztěžují jejich porozumění. Nemusí přitom jít o přímé porušení zákona. V některých případech jsou obchodní podmínky napsané tak složitě, že pro běžné spotřebitele jsou jen těžko pochopitelné. Poměrně často se naopak ve VOP objevují (a leckdy skrytě) podstatná ujednání, která by podle názoru regulátora měla figurovat v hlavní smlouvě. Typicky se jedná o ujednání o automatické prolongaci smlouvy. Často ve smlouvě chybí údaj, z něhož by zákazník alespoň rámcově dovodil, kdy bude dodávka zahájena.

Zdroj: ERÚ, https://eru.gov.cz/eru-zjistil-zavazne-nedostatky-v-obchodnich-podminkach-nekterych-dodavatelu-hrozi-jim-vysoke-pokuty

Na co si dát pozor při sjednávání nové smlouvy o dodávce energií?


Přechod k novému dodavateli energií nebo sjednání nové smlouvy na dodávku elektřiny či plynu může být výhodný krok, jak snížit náklady nebo zlepšit podmínky. Nicméně, stejně jako u jakékoliv jiné smlouvy, je důležité se při jejím sjednávání dobře orientovat, abyste předešli nepříjemným překvapením nebo nespravedlivým podmínkám. Pojďme se podívat, na co si dát pozor jako spotřebitel při sjednávání nové smlouvy o dodávce energií dle českého práva. 

1. Pozor na podmínky smlouvy 

Prvním krokem při sjednávání smlouvy o dodávce energií je pečlivě si přečíst všechny podmínky. I když se může zdát, že smlouva je jasná a jednoduchá, často obsahuje složité pasáže, které mohou mít zásadní vliv na výši vašich nákladů. 

Co si pohlídat? 

  • Cena za jednotku energie – Zkontrolujte, jaká je cena za kWh (kilowatthodinu) u elektřiny a m3 (kubický metr) u plynu. Někteří dodavatelé mohou nabídnout lákavou cenu, ale jen na určité období, po kterém cena stoupne. 
  • Fixace ceny – Zjistěte, zda je cena za energie fixní nebo variabilní. Fixní cena znamená, že po určitou dobu (např. 1–3 roky) budete platit stejnou cenu. U variabilní ceny se náklady mohou měnit podle aktuální situace na trhu. 
  • Poplatky a příplatky – Mějte na paměti, že smlouva může zahrnovat různé poplatky, jako je například poplatek za vedení účtu, za administrativní náklady, nebo za službu zákaznické podpory. 

2. Smlouva na dobu určitou vs. neurčitou 

Při sjednávání smlouvy máte možnost zvolit, zda chcete smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou. 

  • Smlouva na dobu určitou – Pokud si zvolíte smlouvu na určitou dobu (například na 1–3 roky), máte obvykle garantovanou cenu po celou tuto dobu. Po jejím uplynutí ale může být cena přehodnocena, a to někdy i výrazně. 
  • Smlouva na dobu neurčitou – Tato smlouva je flexibilnější a můžete ji kdykoliv vypovědět. U této varianty však hrozí, že dodavatel může zvýšit ceny kdykoliv během jejího trvání. 

3. Právo na odstoupení od smlouvy 

Pokud zjistíte, že smlouva nevyhovuje vašim potřebám, máte právo na její zrušení. V případě smlouvy uzavřené na dálku (například online nebo po telefonu) máte právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu. Toto je ochrana spotřebitele, která vám dává čas na rozmyšlenou. 

Jak na to? 

  • Pokud uzavřete smlouvu mimo provozovnu (např. online), musíte o odstoupení informovat dodavatele do 14 dnů. Doporučuje se poslat písemnou žádost, která může mít formu e-mailu nebo dopisu. 
  • Po odstoupení od smlouvy máte právo na vrácení všech peněz, které jste zaplatili (např. záloha nebo poplatky za službu), pokud jste už nějaké platili. 

4. Pozor na nelegitimní obchodní praktiky 

Někdy se může stát, že obchodníci používají agresivní nebo nelegitimní praktiky, jak vás přimět k uzavření smlouvy o dodávce energií. Může se jednat o telefonické nabídky, které jsou matoucí nebo vyvolávají dojem, že jde o změnu stávajícího dodavatele, aniž byste o tom byli dostatečně informováni. 

Jak se chránit? 

  • Nepodepisujte nic v horečce – Pokud vám někdo volá s „výhodnou“ nabídkou, nespěchejte a vždy si důkladně prostudujte, co vám nabídka skutečně přináší. 
  • Požadujte písemnou nabídku – Pokud vám nějaký dodavatel předkládá nabídku na změnu dodavatele, vždy požádejte o písemné podmínky. To vám poskytne jasnou představu o tom, co podpis smlouvy znamená. 
  • Zkontrolujte identitu volajícího – Pokud vám někdo volá z „energetické firmy“, nikdy neudělujte žádné osobní údaje ani čísla účtu. Ověřte si, kdo volá a případně zavolejte zpět na oficiální číslo dané společnosti. 

5. Kontrola smluvních podmínek 

Nezapomeňte si pečlivě prozkoumat všechny smluvní podmínky, včetně podmínek ukončení smlouvy. Smlouvy o dodávce energií mohou obsahovat klauzule, které vám mohou komplikovat ukončení smlouvy v případě, že se rozhodnete změnit dodavatele. 

Co si hlídat při ukončení smlouvy? 

  • Výpovědní lhůta – Zjistěte, jaká je výpovědní lhůta pro vaši smlouvu. Někteří dodavatelé mají stanovenou výpovědní lhůtu 1–3 měsíce. 
  • Poplatky za předčasné ukončení – Pokud chcete smlouvu ukončit předčasně (např. pokud přecházíte k jinému dodavateli), mohou vám být účtovány poplatky za předčasné ukončení smlouvy. 
  • Možnost přechodu k jinému dodavateli – Před podpisem smlouvy se ujistěte, že máte možnost přejít k jinému dodavateli bez velkých poplatků a komplikací. 

6. Přechod k levnějšímu dodavateli 

Pokud uvažujete o změně dodavatele, je důležité se seznámit s aktuálními cenami na trhu. Existují internetové porovnávače, které vám umožní porovnat ceny různých dodavatelů energií a zjistit, která nabídka je pro vás nejvýhodnější. 

Rady pro snadný přechod: 

  • Použijte online srovnávače – Vyzkoušejte webové stránky, které vám umožní porovnat ceny a podmínky různých dodavatelů energií. 
  • Zjistěte si, jaké jsou vaše možnosti – Můžete si také ověřit, zda máte nárok na podporu nebo slevy, například jako seniorka/senior, rodina s dětmi nebo osoba se zdravotním postižením. 

SOS – Asociace, z.s.

Spotřebitelské přednášky v měsíci září a říjnu

V září a v říjnu jsme si pro Vás připravili sérii spotřebitelských přednášek.

Vstup je zdarma.

Místo konání: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s., Česká 141/31, Brno, 2. patro (k dispozici výtah)

Přihlášení/registrace: registrujte se na tel: 728 338 527 anebo na mailu poradna@,asociace-sos.cz, je možné přijít i bez registrace, ale kapacita může být již naplněna.

Na co si dát pozor při nákupech?

Datum akce/Čas: 3. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Máte-li zájem dozvědět se, jak se vyvarovat problémům při koupi zboží přes internet, velmi rádi Vás přivítáme u nás v poradně. Poradíme Vám, jak můžete problémům při nákupech na internetu předcházet a jak řešit již ty vzniklé.


Jak na reklamaci zboží

Datum akce/Čas: 11. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Reklamace zboží patří k jednomu z nejčastějších spotřebitelských problémů. Přijďte si proto k nám pro informace, jak správně reklamovat zboží, na co máte při reklamaci právo a jak řešit nevyřízené a zamítnuté reklamace.  



Jak zvládnout rekonstrukci aneb problematika smluv o dílo

Datum akce/Čas: 19. 9. 2024, 13:00 – 14:0

Stručný popis akce: Plánujete nějakou menší rekonstrukci či si jen chcete nechat opravit rozbitou pračku? Přijďte se od nás dozvědět, jak lze dílo reklamovat a zda vám může zhotovitel zvýšit smluvenou cenu za provedenou opravu. Dozvíte se také, jak správně sepsat smlouvu o dílo a mnoho dalších cenných rad!


Senioři a energie – jak se ubránit energošmejdům a jak řešit problémy s dodavateli energií

Datum akce/Čas: 27. 9. 2024,13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Přijďte se k nám dozvědět, jak bezpečně postupovat při jednání s dodavateli energií a dalšími podnikatelskými subjekty z oblasti energetiky a na co si dát pozor. Poradíme vám také jak reklamovat vyúčtování energií a kdy se obracet na Energetický regulační úřad.



Spotřebitel a snížení odpadu

Datum akce/Čas: 30. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: V rámci této přednášky Vás seznámíme s pravidly nákupu použité věci a s možnostmi předcházení vzniku odpadu jako například jak naložit s nepotřebnou věcí – prodej, SWAP, darování, možnost půjčení věcí apod.



Pozor na finanční podvody!

Datum akce/Čas: 8. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Na této přednášce Vás seznámíme s nejčastějšími finančními podvody, díky kterým lidé stále přicházejí o velké množství peněz. Dozvíte se, jak takový podvod poznat a jak se proti němu bránit.



Problematika nájemního bydlení

Datum akce/Čas: 16. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Zajímá Vás problematika nájmů bytů a domů? Přijďte se k nám dozvědět důležité poznatky o právech a povinnostech jak nájemníků, tak pronajímatelů nemovitostí, které se týkají například vyúčtování služeb, drobných oprav v bytě, možností zvyšování nájmu a vrácení jistoty při skončení nájmu.



Nekalé obchodní praktiky

Datum akce/Čas: 24. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Chcete se dozvědět jaké jsou v tuto chvíli nejčastější nekalé praktiky různých pochybných obchodníků? Přijďte za námi do poradny a my Vás poučíme, na co si dávat pozor a na koho se v případě již nastalého problému obrátit.

Účtování ušlého zisku při předčasném ukončení smlouvy s dodavatelem energií

Podívejte se na nejnovější díl pořadu TV Nova Na vaší straně. Reportéři se věnují účtování ušlého zisku při předčasném ukončení smlouvy se společností Centropol. K problematice se vyjádřila i předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. Alena Máčová.

https://tv.nova.cz/porad/na-vasi-strane/epizoda/418498-11-4-2024

Ukončení činnosti společnosti Lidová energie a nevrácené přeplatky

Společnost Lidová energie ukončila svoji činnost a své zákazníky převedla na společnost Virtual energy. Protože společnost Lidová energie dluží mnoha spotřebitelům desetitisíce korun na přeplatcích, věnovali se
tomuto tématu reportéři pořadu TV Nova Na vaší straně. K této problematice se v reportáži vyjádřila i předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. Alena Máčová.

https://tv.nova.cz/porad/na-vasi-strane/epizoda/416151-28-3-2024

Vyúčtování dodávek elektřiny a plynu

Problematika dodávek elektřiny a plynu, jejich cen a vyúčtování je v posledních letech hojně diskutovaným tématem. Není proto určitě na škodu si připomenout některé základní informace týkající se vyúčtování, která spotřebitelům přicházejí od jejich dodavatelů elektřiny a plynu.  Základ právní úpravy nalezneme v energetickém zákoně (zákon č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a dále v prováděcích předpisech, jimiž jsou zejména:  

  • vyhláška č. 207/2021 Sb., o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetických odvětvích, 
  • vyhláška č. 540/2005 Sb., o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice, 
  • vyhláška č. 545/2006 Sb., o kvalitě dodávek plynu a souvisejících služeb v plynárenství. 

Dodavatel má povinnost dodávku plynu a elektřiny zákazníkovi bezplatně vyúčtovávat. Vyúčtování může být poskytováno dle volby zákazníka v listinné podobě, nicméně dodavatel je povinen nabízet i elektronickou formu vyúčtování (§ 11 odst. 7 energetického zákona). Vyúčtování se provádí jednou ročně, zúčtovací období se však nemusí nutně krýt s kalendářním rokem. Krom tohoto každoročního řádného vyúčtování má spotřebitel právo požádat dodavatele o mimořádné vyúčtování k 31. prosinci daného roku, přičemž za tímto účelem učiní tzv. samoodečet. Dále je mimořádné vyúčtování vystavováno při ukončení odběru v daném odběrném místě nebo při změně dodavatele. Vždy doporučujeme si stav měřitel k rozhodným dnům poznamenat a zdokumentovat (např. ofotit).  

Vyúčtování obsahuje tři části (A, B a C): 

ČÁST A (obecná část) obsahuje: 

  • celkovou výši částky za dodanou energii a související služby s daní z přidané hodnoty a bez této daně, 
  • výši přeplatku nebo nedoplatku za zúčtovací období, 
  • datum splatnosti přeplatku nebo nedoplatku, způsob a informace týkající se jeho úhrady 
  • identifikační údaje obchodníka s elektřinou/plynem, 
  • identifikační údaje zákazníka, 
  • vymezení zúčtovacího období datem prvního a posledního dne zúčtovacího období, 
  • celkové množství dodané elektřiny/plynu do odběrného místa, 
  • celkovou výši záloh uhrazených za zúčtovací období, 
  • kontakt na zákaznickou linku dodavatele a poruchovou telefonní linku provozovatele distribuční soustavy; 

ČÁST B (podrobná část) obsahuje mimo jiné: 

  • adresu a EAN kód (elektřina) nebo EIC kód (plyn) odběrného místa, 
  • produkt (ceník) dodavatele elektřiny nebo plynu a sazbu distribuce elektřiny, 
  • rozpis plateb za dodávku energie a související služby, 
  • celkovou výši záloh uhrazených zákazníkem za zúčtovací období a rozpis těchto záloh podle data úhrady a jejich výše, 
  • cenu za jednotku dodané elektřiny a její složek (včetně změn ceny v průběhu období) a to s rozlišením podle tarifního časového pásma (VT/NT), obdobně cenu za jednotku plynu, 
  • množství elektřiny/plynu dodané do každého odběrného místa ve zúčtovacím období a alespoň ve dvou bezprostředně předcházejících zúčtovacích obdobích srovnatelných z hlediska časového trvání, pokud jsou takové údaje dostupné prostřednictvím informačního systému operátora trhu; 

ČÁST C (doprovodná část), obsahuje zejména informace o: 

  • způsobu uplatnění reklamace vyúčtování včetně údaje o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamaci vyúčtování uplatnit, 
  • právech zákazníka, vznikne-li mezi zákazníkem a dodavatelem elektřiny/plynu spor ve věci týkající se dodávky elektřiny a souvisejících služeb nebo jejich vyúčtování, a způsobech řešení takových sporů, 
  • kontaktních údajích na Energetický regulační úřad, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Státní energetickou inspekci. 

Doručené vyúčtování doporučujeme co nejdříve zkontrolovat. Zaměřit se je potřeba zejména na množství fakturovaného odběru plynu/elektřiny (a zda sedí počáteční a konečný stav měřidla), uváděné jednotkové ceny (zda je účtováno v souladu se sjednaným ceníkem) a zda dodavatel zohlednil veškeré zaplacené zálohy za dané období. Cena elektřiny a plynu se skládá z tzv. regulované a neregulované části, o tom více např. zde. Pokud by údaje uvedené ve vyúčtování byly chybné, je nutné jej vůči dodavateli bez zbytečného odkladu reklamovat

Dodavatel je povinen reklamaci do 15 dnů od obdržení písemně vyřídit a případně vystavit opravné vyúčtování. Pokud je reklamace oprávněná, do 30 dnů od jejího obdržení musí dodavatel vyrovnat rozdíl v platbách (vrátit přeplatky). V případě nevyřízení reklamace včas může spotřebitel vůči dodavateli uplatnit právo na náhradu ve výši 600 Kč za každý den opoždění (limit max. 24.000 Kč) u dodávek elektřiny a ve výši 750 Kč za každý den (limit max. 7.500 Kč) v případě dodávek plynu. Právo na náhradu je nutné uplatnit nejpozději do 60 dnů od marného uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace. 

V případě dotazů či potíží týkajících se vyúčtování dodávek energií můžete kontaktovat naší bezplatnou spotřebitelskou poradnu. V případě problémů s dodavatelem energií se spotřebitel může obrátit také na dozorový správní orgán, kterým je Energetický regulační úřad

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Jan Solanský 

Odborný právní poradce 


Reklamace vyúčtování služeb ve společenství vlastníků jednotek


Přestože se přímo nejedná o spotřebitelskou problematiku, nezřídka se střetáváme s dotazy ohledně vyúčtování služeb ve společenství vlastníků jednotek. Tento článek aspiruje na to, aby čtenáři přiblížil možné kroky, které může učinit v případě, že není spokojen s vyúčtováním za služby, jež mu bylo společenstvím vlastníků jednotek vystaveno. O jaké služby se vlastně jedná? Typicky o služby spojené s dodávkami energií, nebo s úklidem v domě. Nutno podoktnou, že úprava se dá vztáhnout a využít nejen na vztah mezi společenstvím a vlastníkem jednotky, nýbrž i na případy, kdy tyto služby zajišťuje bytové družstvo, a dokonce i na případy, kdy tyto služby zajišťuje pro své nájemce vlastník bytové jednotky.

Právo požadovat po správci domu včasné vyúčtování za zálohy placené v souvislosti s užíváním bytu je obecně zakotveno v § 1181 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník. Tuto právní normu dále rozvíjí speciální zákon zabývající se čistě problematikou služeb spojených s užíváním bytu, s opravdu velmi dlouhým názvem, a to zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty. Zde lze naleznout většinu informací týkají se reklamace vyúčtování služeb ve společenství vlastníků jednotek, a právě s tímto předpisem článek dále pracuje. Doplňujícím předpisem, který zmíním jen pro úplnost, je poté vyhláška č. 269/2015 Sb. o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům.

Teď už tedy k samotnému vyúčtování. Stěžejní povinnosti poskytovatele služeb, tedy v našem případě společenství vlastníku jednotek, je provést vyúčtování řádně a včas. Včas znamená do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období (§ 7 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb.). Řádně znamená uvést skutečnou výši nákladů na služby v členění podle poskytovaných služeb se všemi potřebnými náležitostmi, včetně uvedení celkové výše přijatých měsíčních záloh za služby tak, aby výše případných rozdílů ve vyúčtování byla zřejmá a kontrolovatelná z hlediska způsobů a pravidel sjednaných pro rozúčtování (§ 7 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb.). S tím, že jak poskytovatel, tak příjemce jsou povinni své vyrovnání (tedy příjemce zaplatit nedoplatky, či poskytovatel vrátit přeplatky) provést ve lhůtě 4 měsíců ode dne doručení vyúčtování příjemci služeb.

Pokud se Vám na doručeném vyúčtování nebude něco zdát, můžete písemně požádat poskytovatele, aby Vám tyto nejasnosti osvětlil. Slovy zákona můžete žádat, znovu opakuji písemně, aby doložil náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování a aby Vám umožnil pořízení kopie podkladů, a to do 30 dnů od doručení požádání (§ 8 odst. 1 zákona č. 67/2013). Společenství vlastníků jednotek je tedy povinno nejen vydat vyúčtování, nýbrž na požádání i všechny relevantní podklady, které se vyúčtování týkají.

Pokud však s vyúčtováním nebudete spokojení ani po dodání souvisejících dokumentů, můžete vůči němu uplatnit námitky (tedy jej „reklamovat“), a to do 30 dnů ode den doložení podkladů. V případě, že jste o doložení podkladů nezažádali, musíte služby reklamovat už do 30 dnů od doručení vyúčtování. Pakliže nereklamujete vyúčtování v uvedených lhůtách, tak platí, že s tímto, i když třeba nesprávným, vyúčtováním souhlasíte (§ 8 odst. 2 zákona č. 67/2013). Je tedy třeba postupovat relativně rychle a zbytečně řešení problému neodkládat.

A jakým způsobem vlastně reklamovat? Z hlediska důkazního vždy doporučujeme veškeré právní jednání činit písemně, a to doporučeně s dodejkou, nebo do datové schránky. Postup při reklamaci není výjimkou. Společenství vlastníků jednotek je právnickou osobou, a je tudíž ze zákona povinováno mít datovou schránku. Pokud tedy nechcete zbytečně čekat, až pošta doručí dopis, můžete svou reklamaci adresovat sem. Své společenství vlastníků jednotek najdete na Seznamu držitelů datových schránek (odkaz viz https://www.mojedatovaschranka.cz/sds/) například tak, že do příslušného vyhledávače zadáte adresu Vašeho společenství vlastníků jednotek.

Je důležité zmínit, že pokud společenství nebude dodržovat své povinnosti výše zmíněné, tedy nedoručí-li včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování nebo povinnosti spojené s vypořádáním reklamace, pak zákon počítá v § 13 s pokutou, kterou Vám musí společenství zaplatit. Výši pokuty zákon podpůrně stanoví na 50 Kč za každý, byť jen započatý, den prodlení, tedy dokud společenství nesplní svou povinnost. Nutno podotknout, že je rovněž připuštěna možnost, že si výši pokuty ujednáte ve společenství rozdílně, proto raději nahlédněte do jeho stanov.

Co dělat v případě, kdy jsem si jistý, že nebylo vyúčtováno správně a poskytovatel po mě chce zaplatit nedoplatky z vyúčtování, které nebylo správně vystaveno? Nejvyšší soud opakovaně ve svých rozhodnutích dovodil, že jestliže nebylo vyúčtování vystaveno řádně, není příjemce služeb povinen platit nedoplatky v něm uvedené, a nadto může požadovat zaplacení pokuty dle § 13 zákon č. 67/2013 Sb., pakliže již došlo k uplynutí lhůty, ve které byl poskytovatel služeb povinen vyúčtování vystavit, tedy do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období. Více viz „Doručila-li žalovaná žalobci vyúčtování, které nebylo řádné (neobsahovalo všechny předepsané náležitosti a cena služeb ani výše záloh nebyla uvedena ve správné výši), dostala se do prodlení se svou povinností stanovenou v § 7 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb.“ (Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 6. 5. 2021, sp. zn. 26 Cdo 2734/2020).

Roman Šubrt

Odborný právní poradce

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Změny ochrany spotřebitelů v Energetickém zákoně

Energetický zákon patří mezi nejčastěji novelizované a měněné zákony v našem právním řádu. Ještě na tento rok jsou naplánované dvě další změny, třetí má přijít s rokem 2025.

Není proto příliš s podivem, že i k 1. lednu byl Energeticky zákon nemálo pozměněn. Objevily se v něm nové podmínky pro vystavování licencí, předělané definice všemožných pojmů a měnily se také délky zúčtovacích období.

My se ovšem v tomto článku budeme věnovat změnám, které se bezprostředně týkají nás, spotřebitelů.

Automatické prodloužení smlouvy – Co to je?

Nejzásadnější změnou prošel institut tzv. „automatické prolongace“. Zjednodušeně řečeno, jde o to, že si strany smlouvy o dodávce energií mohou ujednat, že po uplynutí doby smlouvy, se smlouva automaticky znovu uzavře na další období. Přičemž spotřebitel má možnost obnovení smlouvy zabránit tím, že jí do 20 dní před uplynutím doby původní smlouvy vypoví.

Troufnu si říci, že absolutní většina čtenářů podobnou větu ve své smlouvě nalezne, neboť obnovování je pro dodavatel v zásadě velmi výhodné. Udrží si tak totiž stávající klienty, a to s vynaložením minimálního úsilí.

Stejný benefit to má pro spotřebitele. Když je s dodavatelem spokojený je automatické prodloužení skvělý způsob, jak na smlouvu navázat a nemuset nic vyřizovat.

Automatické prodlužování smlouvy – Problémy

Potíž nastává tehdy pokud s dodavatelem spokojení nejsme a musíme si dávat dobrý pozor, abychom stihli prodloužení zabránit, přičemž když tento termín zmeškáme, čekají nás ve většině případů další 3 roky nespokojenosti s dodavatelem.

Navíc se nejedná vyloženě o prodloužení, ale spíše o novou smlouvu za stejných podmínek. Jenže ony podmínky vždy úplně stejné být nemusí. Vlastně se mohou zcela zásadně lišit v ceně, smluvní pokutách za porušení smlouvy, platebních podmínkách a dalších věcech.

Před novelizací přitom spotřebitel v zásadě neměl možnost se proti takovýmto změnám, jakkoliv bránit. To už naštěstí dnes neplatí.

Automatické prodlužování smlouvy – Ochrana spotřebitele

Nově má dodavatel povinnost 30 dní před uplynutím původní smlouvy, tedy 10 dní před uplynutím lhůty pro výpověď automatického prodloužení, poučit spotřebitele o jeho právu vypovědět.

Kromě poučení nabídne dodavatel spotřebiteli také podmínky, za kterých bude smlouva prodloužena. Musí tak dopředu sdělit cenu, platební podmínky, výši smluvních pokut nebo i dobu, na kterou se smlouva prodlužuje.

Spotřebitel má poté 10 dní na to se rozmyslet, zda smlouvu vypovědět nebo u dodavatele za stanovaných podmínek setrvat nadále.

Automatické prodlužování smlouvy – Nedodržení povinnosti

Pokud dodavatel nesplní výše uvedenou informační povinnost a spotřebitel smlouvu nevypoví k obnovení smlouvy sice dojde, ale nebude se již jednat o smlouvu na dobu určitou, nýbrž na dobu neurčitou, kterou má spotřebitel možnost kdykoli s tříměsíční výpovědní lhůtou vypovědět.

Za cenu energií v takto prodloužené smlouvě bude platit cena platná v původní smlouvě. Přičemž pokud dodavatel veřejně pro smlouvy na dobu neurčitou nabízí cenu nižší, použije se ta.

Nesplnění informační povinnosti dodavatele je tak pro spotřebitele dosti výhodné. Za změny automatického prodlužování smluv o dodávkách energií tak můžeme pouze chválit. Přesuňme se ale nyní ke zbývajícím změnám

Smlouvy na dobu určitou delší naž 3 roky

Smlouvy o dodávkách energií mohou být uzavřeny na dobu určitou nejdéle na dobu 3 let. Toto pravidlo mají dodavatele dosti zažité a v praxi se dodržuje téměř 100%.

Změnil se nám ovšem následek, který s sebou uzavření smlouvy na dobu určitou na dobu delší 3 let přináší. Původně by taková smlouva platila 3 roky za smlouvu na dobu určitou a po uplynutí 3 let by se sama změnila na smlouvu na dobu neurčitou, kterou může spotřebitel kdykoliv vypovědět.

Tak už to dnes není. Nově totiž smlouvy uzavřené na dobu delší než 3 roky, prostě po 3 letech skončí. To nebrání možnosti sjednat si automatické prodloužení, jak jsme se bavili výše, ale k automatické přeměně už zde nedochází.

Zrušení výpovědi smluv se spotovými tarify?

K žádné podobné změně naštěstí nedochází, ač to tak na první pohled tak vypadá. Z § 11c totiž tato možnost zmizela, ale zůstala zachována v § 11ca. Před změnou totiž bylo právo vypovědět v zákoně uvedené hned dvakrát po sobě. Odstranění bylo tak spíše takovou kosmetickou úpravou.

Každopádně je určitě dobré zde připomenout, že každý spotřebitel může smlouvu o dodávce energií se spotovým tarifem (navázání ceny energií na vývoj ceny na tzv. organizovaných trzích) vypovědět, a to kdykoliv s pouze měsíční výpovědní dobou.

Závěr

Změny v Energetickém zákoně jsou spotřebitelům rozhodně ku prospěchu. Konkrétně po změnách ohledně automatického prodlužování smluv naše organizace volala už dlouho.

K příjemným změnám došlo také v oblasti sdílené energetiky, tohle téma si ovšem pošetříme na jiný článek.

Přestože je tato změna pro spotřebitele změnou velmi pozitivní, zdá se mi absurdní, jak obrovským počtem změn Energetický zákon prochází. Jedná se o poměrně nový předpis, ale už nyní má kvůli četným a často zbytečným změnám úplně nesmyslnou systematiku a nemohou se v něm vyznat ani vzdělaní právníci. Bylo by proto myslím na místě se nad stavem tohoto zákona, který má na životy občanu zcela zásadní dopad, zamyslet a zvážit nějakou rozsáhlejší změnu nebo rekodifikaci, po které by byl alespoň na nějakou dobu tzv. legislativní klid.

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Michal Bruzek

Odborný právní poradce 

SOS- Asociace v pořadu Na vaší straně

V novém pořadu TV Nova Na vaší straně mluvila v sobotu 6. ledna předsedkyně SOS – Asociace Mgr. Alena Máčová o zkušenostech spotřebitelů s dodavatelem energií Lidová energie a inkasní společností Rychlé řešení pohledávek.

Záznam pořadu můžete shlédnout zde: https://tv.nova.cz/porad/na-vasi-strane/epizoda/401128-6-1-2024

DLUH NA PŘEPLATCÍCH SI MOHOU SPOTŘEBITELÉ OD SVÝCH DODAVATELŮ „ODEBÍRAT“ ZE ZÁLOH

TISKOVÁ ZPRÁVA ERÚ

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se denně obracejí spotřebitelé, jimž dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. V některých případech se přitom jedná o desetitisícové částky. Občané mohou v těchto případech obchodníkům oznámit, že jim nebudou hradit zálohy na energie, neboť vůči nim započítávají pohledávku představovanou přeplatkem. V některých případech je také možné odstoupit od smlouvy. Je ovšem třeba postupovat velmi precizně a přesně.

Jedním z nejčastějších důvodů, proč se letos spotřebitelé obracejí na ERÚ, je neuhrazený přeplatek ze strany dodavatele elektřiny nebo plynu. Obchodník ho sice řádně uvede ve vyúčtování, i s datem splatnosti, termín ovšem nedodrží a se svými klienty následně nekomunikuje buď vůbec, nebo komunikuje jen velmi sporadicky.

„V první řadě by měl spotřebitel dodavateli vždy zaslat písemnou výzvu k uhrazení přeplatku. Pokud zůstane bez reakce, může dluh postupně ´umazávat´ ze záloh, na základě úkonu započtení, nebo může dluh vymáhat cestou sporného řízení. V případě započtení sdělí spotřebitel obchodníkovi, že zálohu neuhradí z důvodu, že vůči ní započítává pohledávku představovanou přeplatkem,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje: „Pozor na to, že ani pokud nám dodavatel dluží, nemůžeme mu prostě přestat platit zálohy. Úkonem započtení je však tato naše zákaznická povinnost splněná.“

Vymáhání celého přeplatku je možné pouze formou exekuce – skrze soudního exekutora či soud. Je pro ni nutné disponovat tzv. exekučním titulem, většinou rozhodnutím o přiznání pohledávky. Toho se každý zákazník domůže u příslušného civilního soudu prostřednictvím žaloby. Spotřebitel (osoba odebírající elektřinu a plyn mimo rámec podnikatelské činnosti, typicky pro svou domácnost) navíc u ERÚ v rámci návrhu na spor, který je mimosoudní obdobou žaloby. Výjimku by představovala situace, kdy by u dodavatele bylo zahájeno insolvenční řízení, v takovém případě lze pohledávky uplatnit pouze přihlášením do insolvenčního řízení.

Neuhrazený přeplatek v nezanedbatelné výši může být zároveň podstatným porušením smlouvy ze strany dodavatele. To zákazníkovi umožňuje (podle občanského zákoníku) od ní bez zbytečného odkladu odstoupit, pokud se protistrany nedomluví na jiném řešení, například snížení záloh na další období.

„Odstoupení od smlouvy je účinné od okamžiku jeho doručení dodavateli. Pokud se tedy rozhodneme tímto způsobem s obchodníkem spolupráci ukončit, měli bychom už mít sjednanou smlouvu s obchodníkem novým, abychom po určité období nezůstali bez dodavatele. Naše pohledávka se tím neruší,“ upřesňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Dluh nezaniká ani tehdy, když dodavatel, který svou finanční situaci není schopen řešit, své zákazníky převede k jinému obchodníkovi, většinou prostřednictvím transakce označované jako prodej obchodního závodu. V tom případě se jeho povinnosti převádějí na nového dodavatele.

ERÚ se setkává také s případy, kdy zákazníky kontaktuje jiný obchodník s tím, že ví o problémech jejich dodavatele, a nabízí jim přechod k němu. „Tady je na místě velká obezřetnost. Je totiž pravděpodobné, že tento obchodník získal informaci a kontakt na ně od jejich problémového dodavatele. A nyní využívá jejich nepříznivé situace,“ radí Ladislav Havel

V případě, že by zákazník smlouvu s jiným dodavatelem bez dalšího uzavřel, mohl by tím porušit smlouvu s dodavatelem stávajícím, a vystavit se tím riziku smluvní pokuty. Pohledávka vůči původnímu dodavateli by se v případě uzavření nové smlouvy s jiným dodavatelem na nového dodavatele nepřevedla, na rozdíl od výše zmiňovaného prodeje obchodního závodu.

Podrobný návod, jak postupovat v případě neuhrazeného přeplatku ze strany dodavatele, najdou spotřebitelé na webu ERÚ.

Zdroj: Energetický regulační úřad. www.eru.cz. Dostupné on-line: https://eru.gov.cz/dluh-na-preplatcich-si-mohou-spotrebitele-od-svych-dodavatelu-odebirat-ze-zaloh