Menu

Reklamace

Příběhy spotřebitelů – doručení poškozeného zboží

Dne 12.12. kontaktovala naši poradnu paní Eva V. (61let), že má problém s vánočním dárkem pro svou vnučku. Náš poradce neváhal ai pozval paní Evu do poradny na osobní schůzku. 

Při hovoru poradce zjistil, že si paní Eva objednala jako Vánoční dárek nový notebook pro svou vnučku, která si ho přála, aby mohla řádně plnit své studentské povinnosti. Paní Eva byla prozíravá a napadlo ji krabici s notebookem otevřít ještě před finálním zabalením pod stromeček. Díky tomu si všimla, že je notebook zvenčí velmi ošklivě poškrábaný.  

Když volala do obchodu, odkud notebook objednávala, řekli jí, že to není možné, že si škrábance určitě způsobila sama a telefon zavěsili.  

Paní Eva si však ihned po rozbalení škrábence vyfotila, veškerou fotodokumentaci našemu poradci předala a dodala i veškeré další potřebné dokumenty z nákupu.  

Společně sepsali formální reklamaci s odkazem na příslušná ustanovení občanskoprávního zákona. Reklamaci poslali doporučeně na adresu prodejce. 

Za necelé dva týdny paní Eva volala poradci, že vše proběhlo v pořádku, zaslali ji nový notebook bez poškození. Dárek pro vnučku tak stihla ještě v pořádku zabalit pod stromeček.  

Bránit se proti nekalým praktikám a chránit svá spotřebitelská práva má smysl!

NÁKUP POUŽITÉ VĚCI


Lze reklamovat použitou věc? Jak dlouhá je záruční doba? Může prodejce vůbec prodávat použité věci? Odpovědi na tyto otázky a další naleznete v tomto článku.

Když si pořídíte použitou věc, kupujete ji s vědomím, že byla již použita a že může být tudíž i opotřebená. Ale stále je tu možnost reklamovat. Podnikatel může běžnou záruční dobu, která je ze zákona 24 měsíců, zkrátit u použité věci až na 12 měsíců, ale právo reklamace koupí použité věci kupující nepozbývá. Takže výmluvy typu: koupili jste si použitou věc, na ní se reklamace nevztahuje, jsou nepřípustné. Nemůžete však věc reklamovat pro samotné opotřebení, nebo pro vadu, o níž kupující věděl a byla proto sjednána nižší cena.

Možnost výměny?

U použitých věcí není při reklamaci výměna možná, jelikož prodejce nám nemůže nabídnout jinou stejně opotřebenou věc, kterou jsme si zakoupili. V tomto případě je možné požadovat slevu z kupní ceny. Samozřejmě kupujícímu zůstává též nárok na opravu či odstoupení od smlouvy za splnění podmínek dle § 2169 Občanského zákoníku.

Může prodejce prodávat použité zboží?

Ano, musí být však zřetelně označené a oddělené od ostatního zboží. V dokladu o zboží nesmí chybět upozornění na skutečnost, že se jedná o použité zboží! Takže například, když si budete pořizovat automobil z autobazaru, musí být v dokladech napsáno, že se jedná již o ojetý automobil.

Použité věci / vadné věci / sezónní výprodej

Použité věci jsou věci, které již někdo používal. Je u nich možné zkrátit záruční dobu až na 12 měsíců.

Vadné věci jsou věci, které mají vadu. Jedná se i o nové věci, například nový kabát, který má vadu, kterou je upadnutý knoflík. I u tohoto typu však zákazník (spotřebitel) musí být na tuto skutečnost upozorněn, toto zboží musí být od ostatního zboží řádně odděleno a nákup vadného zboží by měl být vyznačen v kupním dokladu ke zboží. Záruční doba u tohoto typu zboží je ale standardně 24 měsíců, nelze však reklamovat vadu, pro niž byla sjednána nižší cena.

Sezónní výprodej je prodej věcí, které jsou v pořádku, jen je třeba, aby se vyprodaly, typicky v případě oblečení na konci sezóny. Jedná se tedy o nové zboží, na které se vztahuje standardní záruční doba 24 měsíců. Mnohdy se podnikatelé snaží v těchto výprodejích uvádět, že zboží je prodáváno s výraznou slevou. Pokud však není sleva poskytnuta pro konkrétní vadu výrobku, pak taková sleva nijak neovlivňuje právo na reklamaci. V případě, že podnikatel slevu pouze finguje a prodává zboží za cenu nesníženou, dopouští se tím nekalé obchodní praktiky a může být sankcionován Českou obchodní inspekcí. Pokud si však zákazník takové zboží za údajně nižší cenu koupil, nezakládá mu to žádné právo vůči prodejci, neboť kupní cena byla mezi ním a prodejcem platně sjednána.

Při koupi použité věci si ohlídejte hlavně tato fakta:

•    Záruční doba: u použité věci může být zkrácena až na 12 měsíců, ovšem pouze na základě dohody stran.

•    Doklad o zboží: zde musí být poznamenán fakt, že se jedná o použité zboží.

•    Stav věci: zkontrolujte si, že stav, ve kterém zboží kupujete, je opravdu ten, který je uveden v dokladech.

•    Vady: je možná oprava, sleva či odstoupení od smlouvy. Není však možná výměna.Oprava věci – dopsat

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s

Příběhy spotřebitelů

Nově vás budeme seznamovat se skutečnými příběhy spotřebitelů z našich poraden. Přečtěte si první příběh spotřebitelky Mileny J.

Zamítnutí reklamace

Dne 7.11.2024 se na naši poradnu obrátila velice smutná a rozrušená paní Milena J. (69let). Koupila si nový kávovar od renomované značky, ale po dvou měsících přestal fungovat. Reklamaci podala, ale obchodník ji zamítl s odůvodněním, že se jedná o mechanické poškození, za které si mohla sama.

Náš poradce neváhal a ihned začal ve věci paní Mileny J. jednat. Požádal ji, aby mu donesla všechny dokumenty – účtenku, reklamační protokol a zaslala fotky poškozeného zařízení. Po podrobném prostudování bylo zjištěno, že obchodník nejen porušil pravidla reklamačního řízení, ale navíc se snažil vyhnout své odpovědnosti tím, že zákaznici zastrašoval technickými pojmy!


Následující týden poradce naší poradny poslal obchodníkovi oficiální výzvu. Citoval příslušné ustanovení občanského zákoníku a vyzval ho k vyřízení reklamace v souladu se zákonem. Zdůraznil, že záruka kryje výrobní vady, a dodal, že pokud situaci nevyřeší, bude případ předán České obchodní inspekci.

Paní Milena volala poradci po pár dnech, z jejího hlasu bylo slyšet dojetí a radost. Volali ji z obchodu a nejen že jí nabídli nový kávovar, ale zároveň se velice omlouvali a zaslali jí jako omluvu balení kávy k tomu.

Bránit se proti neoprávněně zamítnutým reklamacím a chránit svá spotřebitelská práva má smysl!

Spotřebitelské přednášky v měsíci září a říjnu

V září a v říjnu jsme si pro Vás připravili sérii spotřebitelských přednášek.

Vstup je zdarma.

Místo konání: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s., Česká 141/31, Brno, 2. patro (k dispozici výtah)

Přihlášení/registrace: registrujte se na tel: 728 338 527 anebo na mailu poradna@,asociace-sos.cz, je možné přijít i bez registrace, ale kapacita může být již naplněna.

Na co si dát pozor při nákupech?

Datum akce/Čas: 3. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Máte-li zájem dozvědět se, jak se vyvarovat problémům při koupi zboží přes internet, velmi rádi Vás přivítáme u nás v poradně. Poradíme Vám, jak můžete problémům při nákupech na internetu předcházet a jak řešit již ty vzniklé.


Jak na reklamaci zboží

Datum akce/Čas: 11. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Reklamace zboží patří k jednomu z nejčastějších spotřebitelských problémů. Přijďte si proto k nám pro informace, jak správně reklamovat zboží, na co máte při reklamaci právo a jak řešit nevyřízené a zamítnuté reklamace.  



Jak zvládnout rekonstrukci aneb problematika smluv o dílo

Datum akce/Čas: 19. 9. 2024, 13:00 – 14:0

Stručný popis akce: Plánujete nějakou menší rekonstrukci či si jen chcete nechat opravit rozbitou pračku? Přijďte se od nás dozvědět, jak lze dílo reklamovat a zda vám může zhotovitel zvýšit smluvenou cenu za provedenou opravu. Dozvíte se také, jak správně sepsat smlouvu o dílo a mnoho dalších cenných rad!


Senioři a energie – jak se ubránit energošmejdům a jak řešit problémy s dodavateli energií

Datum akce/Čas: 27. 9. 2024,13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Přijďte se k nám dozvědět, jak bezpečně postupovat při jednání s dodavateli energií a dalšími podnikatelskými subjekty z oblasti energetiky a na co si dát pozor. Poradíme vám také jak reklamovat vyúčtování energií a kdy se obracet na Energetický regulační úřad.



Spotřebitel a snížení odpadu

Datum akce/Čas: 30. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: V rámci této přednášky Vás seznámíme s pravidly nákupu použité věci a s možnostmi předcházení vzniku odpadu jako například jak naložit s nepotřebnou věcí – prodej, SWAP, darování, možnost půjčení věcí apod.



Pozor na finanční podvody!

Datum akce/Čas: 8. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Na této přednášce Vás seznámíme s nejčastějšími finančními podvody, díky kterým lidé stále přicházejí o velké množství peněz. Dozvíte se, jak takový podvod poznat a jak se proti němu bránit.



Problematika nájemního bydlení

Datum akce/Čas: 16. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Zajímá Vás problematika nájmů bytů a domů? Přijďte se k nám dozvědět důležité poznatky o právech a povinnostech jak nájemníků, tak pronajímatelů nemovitostí, které se týkají například vyúčtování služeb, drobných oprav v bytě, možností zvyšování nájmu a vrácení jistoty při skončení nájmu.



Nekalé obchodní praktiky

Datum akce/Čas: 24. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Chcete se dozvědět jaké jsou v tuto chvíli nejčastější nekalé praktiky různých pochybných obchodníků? Přijďte za námi do poradny a my Vás poučíme, na co si dávat pozor a na koho se v případě již nastalého problému obrátit.

Právo spotřebitele na opravu

Podívejte se na reportáž z Událostí na ČT1 ze dne 28.4.2024, ve které vystoupil i náš právník pan Mgr. Ondřej Zelenka.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/224411000100428/cast/1041983/

Právo spotřebitele na opravu

Evropský parlament odhlasoval právo spotřebitele na opravu. Opravy rozbitých výrobku by tak měly být snadnější a výhodnější, a to hlavně po záruční době.

Více se o nové směrnici dozvíte z rozhovoru TN Live s právníkem Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. panem Mgr. Ondřejem Zelenkou.

https://tn.nova.cz/videa/4964-prehled-dne/425039-tn-live-prehled-dne-23-dubna-2024

Odstoupení od smlouvy pro opakované projevení vady

S účinností tzv. spotřebitelské novely1, tzn. od 6. 1. 2023, došlo ke změně textace ustanovení občanského zákoníku upravující možnost spotřebitele odstoupit od kupní smlouvy v případě, kdy je předmětné zboží opakovaně stiženo vadou. Tento článek si klade za cíl upozornit čtenáře na změny, které novelizace v případě tohoto institutu přinesla a zamýšlí se nad jejich možným, nikoliv však jednoznačným, řešením.

Dosavadní právní úprava 

Před novelou byla daná problematika upravena v § 2169 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník v tehdejším znění („Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.“). Stejně byla daná problematika upravena v § 622 odst. 2 starého občanského zákoníku2. Z textace „opakovaný výskyt vady po opravě“ se dovodilo, že k nabytí práva na odstoupení od smlouvy z tohoto právního důvodu spotřebitel potřebuje, aby se stejná vada na věci vyskytla nejméně třikrát, resp. alespoň dvakrát po opravě. K tomuto viz Nejvyšší soud: „Soudní praxe i odborná literatura jsou zajedno v tom, že o opětovné vyskytnutí vady po opravě jde zpravidla tehdy, jestliže se stejná vada, která byla v záruční době již nejméně dvakrát odstraňována, znovu vyskytne [srovnej zhodnocení Nejvyššího soudu ČSR ze dne 30. prosince 1982, sp. zn. Cpj 40/1982, uveřejněné ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek (dále jen „Sbírka“) pod R 22/1983.“3 

Nová právní úprava 

Nově je právo spotřebitele odstoupit od smlouvy z důvodu opakovaného projevení vady4 zakotveno v § 2171 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku („Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud (…) se vada projeví opakovaně.“). Z čistě jazykového výkladu lze dojít k závěru, že nová právní úprava spotřebiteli umožňuje od smlouvy odstoupit již projeví-li se na zboží vada dvakrát, resp. jednou po opravě. Nicméně pro ověření tohoto závěru je třeba vzít v potaz směrnici Evropské unie, ze které nová úprava v našem občanském zákoníku vychází a jehož výklad musí být v souladu právě s touto směrnicí. 

Možné řešení 

Nová právní úprava transponuje čl. 13 odst. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/771 ze dne 20. května 2019 („Spotřebitel má nárok buď na poměrné snížení ceny v souladu s článkem 15, nebo na ukončení kupní smlouvy v souladu s článkem 16 pokud nastal některý z těchto případů: (…) navzdory snaze prodávajícího uvést zboží do souladu dojde k nesouladu…“. V důvodové části směrnice pak k tomuto stojí: „Pokud prodávající učinil kroky k tomu, aby zboží uvedl do souladu, avšak následně se projeví nesoulad, mělo by být objektivně zjištěno, zda by měl spotřebitel akceptovat další pokusy prodávajícího o uvedení zboží do souladu s ohledem na všechny okolnosti daného případu, jako je druh a hodnota zboží a povaha a závažnost nesouladu. Umožnit prodávajícímu další pokus o nápravu nesouladu může být odůvodněné zejména u drahého nebo složitého zboží. Rovněž by se mělo zohlednit, zda lze od spotřebitele očekávat, že bude i nadále mít důvěru ve schopnost prodávajícího uvést zboží do souladu, například v důsledku skutečnosti, že se tentýž problém projeví dvakrát. Podobně může být v některých situacích nesoulad tak závažné povahy, že spotřebitel nemůže mít nadále důvěru ve schopnost prodávajícího uvést zboží do souladu. Příkladem toho by mohla být situace, kdy má nesoulad podstatný vliv na schopnost spotřebitele používat zboží obvyklým způsobem a nelze od něj očekávat důvěru v to, že oprava nebo výměna provedená prodávajícím problém vyřeší.“  

Směrnice tedy pevně nestanovuje kolikrát se vada vždy musí projevit, aby spotřebitel nabyl právo od smlouvy odstoupit, naopak dává prostor k zohlednění kontextu daného zboží a jeho vady. Opakované projevení vady v § 2171 občanského zákoníku tedy neznamená, že v každém případě spotřebitel může od smlouvy odstoupit již po projevení vady podruhé, nicméně neznamená to ani, že by se mělo ve všech případech zůstat u praxí zažitého pravidla tří vad. Osobně bych se přikláněl k prizmatu, kdy se vychází z toho, že spotřebitel má obecně možnost odstoupit od smlouvy již po druhém projevení vady (tedy při druhé reklamaci), jak ostatně plyne z textace zákona, nicméně je vždy třeba se zaobírat též tím, zda není v daném případě spravedlivé poskytnout prodávajícímu další pokusy k odstranění vady. V potaz se má brát druh a hodnota zboží a povaha a závažnost vady, dále pak objektivní možnost důvěry spotřebitele k schopnostem prodávajícího vadu odstranit. 

Směrnice však dovozuje, že u zboží s vyšší cenou (dle mého např. dražší elektronika, šperky, automobil), případně u zboží, jehož oprava může býti složitější, by zpravidla měl být prodávajícímu dán další prostor k odstranění nesouladu, tedy k odstranění vady. V těchto případech bude pravděpodobně nutné setrvat na pravidle tří vad, kdy až po projevení vady potřetí může spotřebitel od smlouvy odstoupit. 

Pro úplnost nutno podotknout, že dle § 2171 odst. 3 občanského zákoníku kupující nemůže odstoupit od smlouvy, i když by byly naplněny výše uvedené podmínky opakované vady, je-li vada věci nevýznamná. Avšak má se za to, že vada není nevýznamná, tedy důkazní břemeno o nevýznamnosti vady nese vždy prodávající, nikoliv spotřebitel 

Závěr 

Tento článek si nekladl za cíl čtenáři vyčerpávajícím způsobem vysvětlit, kdy právo odstoupit od smlouvy může uplatnit již po projevení druhé vady a kdy až po projevení vady třetí, ale pouze toliko upozornění čtenáře na tuto možnou změnu v řešení práva z vady a poskytnutí možného klíče k řešení jeho konkrétního problému. Dle mého názoru ani není v možnostech autora takovou vyčerpávající odpověď čtenáři poskytnou, stěžejní totiž bude, jak se k celé věci postaví doktrína, a především soudní praxe. 

Roman Šubrt 

Odborný právní poradce 

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. 

————————————————————————

1)Zákon č. 374/2022 Sb. 

2)Zákon č. 40/1964 Sb. 

3)Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31. 3. 2015, sp. zn. 33 Cdo 1323/2013. 

4)Problematice rozdílu mezi slovy „vyskytne“ a „projeví“ ve smyslu zákonné záruky se budeme věnovat v jiném článku. 

Soudní znalci a znalecký posudek při zamítnuté reklamaci

Právní úpravu je možné najít zejména v zákoně č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech.  

Znalec je fyzická osoba s odborným vzděláním oprávněná k výkonu znalecké činnosti. Každý znalec vykonávající znaleckou činnost na území České republiky musí být evidován v seznamu znalců vedeném Ministrem spravedlnosti. Vedle toho existuje i Komora soudních znalců ČR, která sdružuje znalce z nejrůznějších oborů a usiluje o zkvalitňování znalecké činnosti. Členství v komoře však pro výkon znalecké činnosti není nezbytnou podmínkou.  

Kromě znalců coby fyzických osob je možné se setkat také se znaleckými kancelářemi a znaleckými ústavy. Znalecké kanceláře jsou právnické osoby, které vykonávají znaleckou činnost prostřednictvím alespoň dvou znalců oprávněných k výkonu znalecké činnosti ve stejném oboru a odvětví. Znaleckým ústavem jsou pouze vybrané instituce, u kterých je přesah do vědecké a výzkumné činnosti. Může jít například o vysoké školy nebo organizační složky státu. 

Znalcem nemůže být každý. Osoba musí splnit zákonem stanovené podmínky, složit slib do rukou ministra spravedlnosti a nechat se zapsat do seznamu znalců.  

Mezi základní podmínky patří zejména odborná způsobilost v daném oboru, odvětví nebo specializaci, bezúhonnost, plná svéprávnost a odpovídající materiálně technické zázemí a přístrojové vybavení. V současné době je celkem 42 znaleckých oborů, které se dále dělí na odvětví. V rámci odvětví je možné mít i specializaci na užší rozsah činností. Odbornost znalce se ověřuje prostřednictvím vstupní zkoušky. Pro vykonávání činnosti také musí být ze zákona pojištěn pro případ povinnosti nahradit újmu způsobenou v souvislosti s výkonem znalecké činnosti. Pokud osoba splní všechny podmínky, má nárok na zapsání na seznam znalců a na vydání průkazu znalce, kterým se může prokazovat. Předložení tohoto průkazu může i spotřebitel, pokud má o služby znalce nárok a chce si ověřit, že se skutečně jedná o odborníka. 

Soudní znalec je povinen svou práci vykonávat s odbornou péčí, nezávisle, nestranně a ve sjednané nebo stanovené době. Výkon činnosti je možný pouze v oboru, odvětví a specializaci, kterou má znalec zapsanou v seznamu znalců. 

Spotřebitelé zpravidla využívají služeb soudních znalců v případě, že prodávající nechce uznat vadu a setrvale zamítá reklamace. Vyhotovení znaleckého posudku ve prospěch spotřebitele sice není absolutní zárukou vyřešení sporu, ale přesto může účinně napomoct prosazení práva spotřebitele. 

Pokud Vám byla reklamace zamítnuta nesouhlasíte s tvrzením prodejce a snaha o domluvu není úspěšná, je na místě zvážit vypracování znaleckého posudku. Vyhledat vhodného znalce je možné prostřednictvím webové stránky https://seznat.justice.cz/. Vyhledávání lze zúžit podle zadaných kritérií, např. podle okresu působení nebo názvu oboru. Při výběru znalce doporučujeme informovat se o odměně, kterou znalci budete platit za vyhotovení posudku, neboť v některých případech může být cena mnohonásobně vyšší než cena zboží. Zpravidla jde o odměnu v řádech několika stovek až tisíce korun. Konkrétní výše se odvíjí zejména od stupně odbornosti a časové náročnosti posouzení.  

Je důležité zmínit, že obrátíte-li se na soudního znalce, nesete si prvně veškeré náhrady na vyhotovení znaleckého posudku sami. Pokud však následně znalecký posudek vyznívá ve Váš prospěch a prodávající Vaši reklamaci uzná, máte nárok požadovat po prodávajícím zpětné proplacení nákladů na znalecký posudek, neboť jde o tzv. účelně vynaložené náklady v souvislosti s reklamací. O úhradu těchto nákladů doporučujme požádat ihned po dodatečném uznání reklamace, nejpozději však měsíc po konci záruční doby reklamované věci. 

Pokud naleznete vhodného znalce, je nutné mu zpravidla zboží odevzdat, aby jej mohl znalec posoudit. O prohlídce, zkoušce nebo jiném druhu posouzení je následně znalcem vyhotoven znalecký posudek s tzv. znaleckou doložkou, která slouží k ověření, že znalecký posudek vyhotovila odborná a způsobilá osoba. Doba posouzení je velmi individuální a odvíjí se zejména od typu věci a vady. 

Pokud znalecký posudek zní ve Váš prospěch, pak jej předložíte prodávajícímu a ten by měl reklamaci dodatečně uznat a vadu odstranit, případně vyměnit zboží za nové nebo Vám vrátit peníze (v závislosti na tom, jaká práva z vad jste uplatnili).  

V případě, že prodávající by ani po předložení znaleckého posudku nechtěl reklamaci uznat, je jedinou možnou cestou žaloba před civilním soudem. Pro tyto případy doporučujeme kontaktovat advokáta, který Vám se sepsáním žaloby i s průběhem samotného řízení před soudem pomůže. 

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s.

Miroslava Losová 

odborná právní poradkyně 

SOS – Asociace, z.s. v pořadu Dobré ráno na ČT2

Podívejte se na záznam vysílání pořadu Dobrého rána ze dne 11. 8. 2023, ve kterém naše právnička Alena Máčová mluví o reklamacích zájezdů.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/323291310020078/cast/994129/

Zdroj: ČT2 iVysílání

Jak a kdy se mohu obrátit na ČOI?

Na Českou obchodní inspekci („ČOI“) se můžete obrátit hned v několika případech. Nejprve je ale vždy nutné si ověřit, zda Váš problém spadá do působnosti České obchodní inspekce. Působnost ČOI je stanovena v § 2 zákona o České obchodní inspekci. Podle tohoto ustanovení Česká obchodní inspekce kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního předpisu. Nejčastěji se může jednat o případy, kdy prodávající neinformuje spotřebitele o právech při uplatnění reklamace či možnosti odstoupení od smlouvy v případě nákupu na internetu. Dále se také může jednat o situace, kdy prodávající nevyřídí reklamaci do 30 dnů, nevystaví doklad o přijetí reklamaci nebo neinformuje, jakým způsobem reklamaci vyřídil.  

ČOI naopak není oprávněna kontrolovat kvalitu potravinářských výrobků, toto spadá do působnosti Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Česká obchodní inspekce se může zabývat potravinářskými a dalšími zemědělskými či tabákovými produkty pouze z hlediska poctivosti prodeje či může kontrolovat omezení jejich prodeje vymezeným skupinám spotřebitelů – např. zda prodejci dodržují zákaz prodeje alkoholických a tabákových výrobků osobám mladších 18 let.  

Česká obchodní inspekce může kontrolovat prodejce a při zjištění porušení povinností je jim oprávněna uložit pokutu. Výše pokuty za nejzávažnější přestupky může dosahovat až 50 milionů Kč. Nyní ČOI provádí masivní kontroly obchodníků a kontroluje, zda podnikatelé dodržují zákon o ochraně spotřebitele, zejména zda prodávající označují ceny dle § 12a zákona č. 634/1992, o ochraně spotřebitele. Toto ustanovení stanovuje, že pokud prodávající nabízí zboží ve slevě, informace o slevě musí obsahovat i nejnižší cenu výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy (tzv. referenční cenu). Výrobek musí být také označen cenou platnou v okamžiku nabídky a spotřebitel musí být vždy informován o konečné ceně prodávaných výrobků.  

Na Českou obchodní inspekci se může spotřebitel obrátit prostřednictvím podnětu, kterým upozorní na nekalé obchodní praktiky prodávajícího či jiné porušení jeho zákonných povinností. Podnět k ČOI lze podat jak v listinné podobě, tak i elektronicky. Doporučujeme využít elektronický způsob podání podnětu prostřednictvím e-podatelny, kterou naleznete na stránkách www.coi.cz. Elektronický formulář Vás velmi rychle a snadno navede, jak postupovat při vyplňování informací. Ve formuláři je nutné vyplnit, kdo podnět podává, které věci se týká a co se navrhuje. O výsledku podnětu budete vyrozuměni. ČOI by poté měla podnět vyřídit do 30 dnů.  

Pokud dojde ke sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím, lze využít mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (ADR), které zajišťuje Česká obchodní inspekce. Cílem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je dospět ke smírnému urovnání sporu a dohodě stran. Tento institut je založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce ovšem nemá na rozdíl od soudů pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Jde zejména o to, aby strany dospěli k nějaké dohodě a oboustranné spokojenosti. Aby mohlo být mimosoudní řešení sporu efektivní, je nutné, aby byl spotřebitel schopen věrohodně doložit oprávněnost tvrzeného nároku (zejména se může jednat o různé dokumenty, či kopie písemné komunikace mezi stranami). Nejčastějšími spory, které ČOI řeší, jsou spory týkající se práva z vadného plnění (reklamace zboží a služeb). Návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu může podat pouze spotřebitel a to do 1 roku od chvíle, kdy uplatnil svůj nárok u podnikatele poprvé. Pokud tedy nastane mezi Vámi jakožto spotřebitelem a prodávajícím spor, neotálejte s podáním návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu příliš dlouho. Pokud by se jednalo o spor starší než jeden rok, nelze jej bohužel prostřednictvím ADR řešit. Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu lze podat elektronicky vyplněním příslušného formuláře. Návrh musí zejména obsahovat údaje o stranách sporu, vylíčení rozhodných skutečností, kterých se spor týká a návrh řešení, jehož se navrhovatel domáhá. K návrhu také musí být přiložen doklad o tom, že se spotřebitel pokusil spor vyřešit s podnikatelem přímo, a kopie dalších písemností dokládající tvrzené skutečnosti, jsou-li k dispozici (zejména doklad o uzavření smlouvy, kopii písemné komunikace mezi stranami apod.). V České republice je tento způsob řešení poměrně úspěšný a často vede k uspokojení spotřebitele ze strany prodávajícího. Pokud tedy vznikne mezi Vámi a prodávajícím spor, určitě se neváhejte na ADR obrátit.  

Česká obchodní inspekce poskytuje veřejnosti také bezplatné poradensko-informační služby. Tuto službu poradenství můžete využít, pokud si přejete poradit a položit dotaz týkající se Vašich spotřebitelských práv, pokud např. potřebuje poradit při reklamaci zboží či nákupu přes internet.  

Doporučujeme Vám se také podívat na internetové stránky ČOI, na kterých naleznete pod sekcí Spotřebitelský průvodce přehledný návod, jak postupovat v určitých situacích.  

Kromě České obchodní inspekce můžete samozřejmě využít i služeb našeho bezplatného poradenství v oblasti spotřebitelského práva a stát se členy a podporovateli Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.  

Klára Červinková  

Odborná právní poradkyně  

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.